wiadomości

Z Chorwacji aż po Bałtyk


infografika Maciej Dudzik
Około 90 tys. złotych kosztowało przygotowanie międzynarodowego szlaku rowerowego z Wrocławia do Poznania. Teraz w powiecie trzebnickim jest około 400 kilometrów ścieżek dla cyklistów. – A będzie jeszcze więcej – zarzekają się urzędnicy.

Trasa Eurovelo 9 biegnie od Adriatyku do Bałtyku. W Polsce poszczególnymi odcinkami zajmują się gminy, przez które prowadzi szlak, i organizacje turystyczne. Dwustukilometrowym fragmentem między Wrocławiem i Poznaniem, który właśnie otwarto, zaopiekowało się Stowarzyszenie Gmin Turystycznych Wzgórz Trzebnickich i Doliny Baryczy, Urząd Miejski w Miliczu oraz Związek Gmin Turystycznych „Wielkopolska Gościnna”.
– Staraliśmy się o fundusze i dostaliśmy je. W sumie około 90 tysięcy złotych. Wystarczyło, żeby ze starych szlaków PTTK zrobić trasę z prawdziwego zdarzenia – tłumaczy Adam Stocki, prezes Stowarzyszenia. – Każdy szlak musieliśmy zinwentaryzować i opisać, a dla turystów przygotować dokładne mapy.

Teraz powiat trzebnicki może się pochwalić 400 kilometrami tras przygotowanych dla miłośników rowerów. Eurovelo 9 na odcinku Wrocław – Poznań biegnie przez najbardziej urokliwe dla turystów miejsca. Bazylika, Wzgórza Trzebnickie czy milickie stawy to jedne z wielu atrakcji przyrodniczych i architektonicznych, czekających na turystów. Organizatorzy zadbali o odpowiednie oznakowania i bezpieczny przejazd. Dalej trasę przejmuje Związek Gmin Turystycznych z Wielkopolski.
– Są oczywiście takie miejsca, w których trzeba przeciąć miasto. Większą część trasy można jednak pokonać traktem leśnym lub wiejską drogą – tłumaczy Małgorzata Jankowiak ze Stowarzyszenia.
– Takie trasy to raj dla miłośnika turystyki rowerowej – uważa wrocławski cyklista Marek Kowal. – W każdy weekend szukam nowych okolic do odwiedzenia. A dzięki takim szlakom o wiele łatwiej podróżować. •

Surowe wymagania

Ścieżki w systemie Eurovelo muszą spełniać wiele wymagań. Między innymi: przechodzić przez centra miast, mieć co najmniej 80 proc. nawierzchni asfaltowej, umożliwiać jazdę dwóch osób obok siebie i nie przekraczać nachylenia 6 proc. na podjazdach. Musi przebiegać tak, żeby sklepy pojawiały się nie rzadziej niż co 30 km, noclegi co 50 km, a transport publiczny co 150 km.


Simona Salwirak
http://dolnyslask.naszemiasto.pl/turystyka/specjalna_artykul/630045.html
Dolny Śląsk na rowerze. EuroVelo klasy lux (GW) [2007-07-02]
Świętojańska zabawa w gminie Dzierżoniów [2007-06-21]
Otwarcie szlaku rowerowego EuroVelo 9 w Bielawie [2007-06-20]
STUDY TOUR na Ziemi Ząbkowickiej (www.zabkowice-powiat.pl) [2007-06-11]
Upalne EuroVelo [2007-06-06]
Z Chorwacji aż po Bałtyk (SP/GW) [2006-10-23]
Eurovelo R-9 już otwarte (milicz.pl) [2006-10-19]
Z pamiętnika cykloturysty: na Szlaku Bursztynowym R-9 [2006-09-27]
Study Tour EuroVelo 2006 (dot.org.pl) [2006-09-26]
Ruszamy do Chorwacji (SP/GW) [2006-09-25]
Wolę pedałować niż jeździć autem (GW) [2006-09-18]
Rowerem przez Europę (SP/GW) [2006-05-22]
POWERED BY TERRA
 
Niniejsza strona powstała w ramach projektu Dolnośląskiej Fundacji Ekorozwoju współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Interreg IIIA Czechy-Polska. Tato webova stránka vznikla v rámci projektu Dolnoslezské Nadace Ekorozvoje financovaného z prostředků
Evropského Fondu Regionálního Rozvoje v rámci Programu Interreg IIIA Čechy-Polsko